Mini-mobilitatea, noua tendință urbană: ce aduc nou ”verișorii mai mici” ai mașinilor electrice

de: Andrei Tilimpea
17 04. 2023

Scuterele electrice, bicicletele electrice și mașinile electrice vor juca fiecare un rol important în realitatea viitorului în domeniul transporturilor, deoarece autoritățile de reglementare încearcă să elimine vehiculele cu motoare cu ardere internă în următoarele decenii.

Opțiunile de micromobilitate, cum ar fi bicicletele și scuterele, sunt excelente pentru călătorii scurte în cartier, în timp ce vehiculele electrice de dimensiuni mari (EV) le vor permite șoferilor să circule pe autostrăzi pe distanțe lungi pentru a ajunge dintr-un loc în altul, în special cu o rețea în creștere de încărcătoare rapide, precum și încărcare acasă.

Dar cum rămâne cu oamenii care nu au garaje pentru a reîncărca vehiculele electrice?

Multe orașe nu au infrastructura de încărcare a vehiculelor care să permită tuturor celor care doresc să cumpere un vehicul electric; cum poate cineva care locuiește la etajul al zecelea să-și reîncarce vehiculul dacă nu are o stație de încărcare în apropiere, așa cum este cazul în majoritatea orașelor? În timp ce bicicletele și scuterele pot fi aduse în interior pentru încărcare, asta nu va funcționa pentru un Tesla. Și este probabil că vor dura ani pentru ca o infrastructură urbană completă de încărcare a vehiculelor electrice să fie dezvoltată.

Orașele rămân problema principală

În mod evident, locuitorii orașelor – precum și suburbiile mari, unde fondul de locuințe include blocuri de apartamente au nevoie de un alt tip de vehicul, unul care oferă opțiuni de încărcare mai flexibile. Vehiculele cu capacități flexibile de încărcare care nu necesită proprietarii să tragă un prelungitor în afara apartamentului lor ar putea atrage mult mai mulți oameni să facă pasul către vehiculele electrice și, de asemenea, să îi ajute pe producătorii tradiționali să-și extindă perspectivele, deschizând piața de vehicule electrice pentru cumpărători care, până acum nu s-ar fi gândit să cumpere unul.

Unii producători de automobile, precum și producători de biciclete și scutere electrice, sunt gata să ajute sub formă de vehicule electrice mici, ușoare, cu două sau patru locuri, cu viteze maxime limitate.

Cunoscute sub numele de opțiuni de mini-mobilitate, aceste vehicule sunt undeva între o bicicletă electrică și o mașină. Nu au capacitățile privind autonomia sau viteza unui Tesla, aceste mini-EV-uri – de exemplu, cele construite de Gaia New Energy din China – oferă încă șoferilor o experiență de mașină, cu un acoperiș închis, ferestre și scaune confortabile, toate în timp ce necesită o amprentă energetică mult mai mică. Există deja sute de mii de vehicule mici, eficiente din punct de vedere energetic; Gaia însăși exportă în peste 60 de țări, potrivit companiei.

Cel puțin o treime dintre oameni trăiesc în locuințe care nu le oferă opțiuni ușoare de încărcare pentru mașinile de dimensiuni mari. Acestea includ apartamentele, casele anexe din orașe, unitățile de la etajul doi și casele fără garaje.

Potrivit experților, lipsa acestor opțiuni este poate cel mai mare obstacol pentru mulți care, dacă ar putea, ar cumpăra un vehicul electric. Dar opțiunile de încărcare mai flexibile ale vehiculelor mini-mobile le-ar putea permite să profite de revoluția EV. La fel ca în cazul scuterelor electrice și al bicicletelor cu baterii detașabile și reîncărcabile, bateriile mai mici din vehiculele mini-mobile vor permite probabil designerilor să le facă ușor demontabile și reîncărcabile în interior.

Există și alte motive pentru care piața mini-mobilității este probabil să crească

Vehiculele mai mici, mai ușor de manevrat, sunt mult mai ușor de parcat pe străzile aglomerate ale orașului, rezolvând o bătaie de cap majoră pentru orice proprietar de mașină urbană. Și apoi mai este prețul; Într-o epocă în care prețul mediu al unei mașini noi de dimensiuni mari este de aproximativ 50.000 USD, etichetele de preț mult mai mici ale vehiculelor electrice minime – modelele Gaia costă mai puțin de 10.000 USD – le fac o opțiune foarte atractivă.

Desigur, vehiculele minime nu au autonomia sau capacitatea de viteză a fraților lor mai mari; bateriile acestor vehicule sunt prin definiție mai mici, deci au mai puțină putere.

De exemplu, majoritatea acestor vehicule nu pot depăși 60 km/oră. Dar pentru rezidenții urbani a căror viteză este limitată de trafic și nevoia de a se opri la semafoare și a căror navetă până la magazin sau birou este probabil să fie mult mai scurtă decât cea a rezidenților suburbani – aceste limitări sunt puțin probabile să fie un factor major.

Vehiculele cu mobilitate redusă pot fi un avantaj și pentru afacerea auto; pot deschide noi piețe pentru producători consacrați, care își pot folosi rețeaua de dealeri existentă pentru a ajunge la segmente de piață – locuitorii orașului și cei care caută vehicule mai ieftine, cu utilizare limitată – care nu sunt deservite în mod eficient.

Și răspândirea acestor vehicule oferă încă o opțiune pentru platformele de partajare a vehiculelor, în special în zonele urbane. Furnizorii de servicii ale căror aplicații le permit utilizatorilor să închirieze mașini la oră sau pe zi ar putea oferi astfel de vehicule ca o opțiune mai flexibilă și mai ieftină, perfectă pentru o persoană care trebuie să meargă dintr-un loc în altul.

În acest moment, producătorii americani, europeni și japonezi nu oferă încă vehicule de mini-mobilitate. Ar putea fi o greșeală; există deja mai multe companii chineze care oferă aceste vehicule și în prezent nu au concurență reală.